E-kaubanduse kasv on olnud viimasel ajal enneolematult kiire. Eesti E-kaubanduse Liidu hinnangul kasvas aprillis 2020 Eesti internetipoodide käive mullusega võrreldes kahekordseks, kokku ligikaudu 120 miljoni euroni.
E-ostlemine on tava jaekaubanduse kõrval saavutanud väga tugeva positsiooni ning seetõttu soovivad paljud jaemüüjad, tootjad ja maaletoojad avada oma kauplused ka veebis. E-kaubanduse kasv omakorda kasvatab nõudlust toote-andmete järele.
Toote-andmeid võib pidada veebipõhise müügi alustalaks. Toote müümiseks internetis tuleb seda tarbijale väga põhjalikult kirjeldada – korrektne teave, nagu toote nimi, põhifunktsioonid, toitumisalased faktid, koostisosad, sertifikaadid ja kvaliteetsed pildid, on äärmiselt olulised. Kui need puuduvad või on ebatäpsed, on kogu tooteinfo tarbijale sisuliselt kasutu.
Täpne ja asjakohane teave e-poes on oluline ka kliendisuhete seisukohast. Tarbijad otsivad ja loevad tooteinfot ning üha suurem osa neist teeb selle põhjal ka oma ostuotsuseid. Meelepärase tooteinfo puhul vajutavad nad ostu nuppu suurema tõenäosusega.
Mis juhtub aga siis, kui ostetud toode ei vasta e-poes olnud kirjeldusele? Uuringud näitavad, et toote kirjeldus ja andmed mõjutavad oluliselt kolme digitaalse müügi valdkonda:
Tagastused – umbes 40% ostjatest tunnistab, et on tagastanud tooteid, mis ei vastanud toote kirjeldusele veebis.
Ostukorvi hülgamine – üle 90% ostjatest on hüljanud oma e-poe ostukorvi, tuues põhjuseks hinna, tarneaja või kehva tootekirjelduse.
Brändi usaldusväärsus – enam kui 85% veebipoest ostjatest ei tee tõenäoliselt tulevikus korduvoste müüjalt, kes pakub ebatäpset tooteinfot.
Kõik eelnev toob meid tõsiasjani, et tooteinfo on veebimüügi maksimeerimisel ülimalt tähtis.
Vaatame järgnevalt mõnda lihtsat näidet, kus täpsed ning põhjalikud tooteandmed aitavad jaemüüjal täiustada oma pakkumisi veebis.
Parem e-poe sisene otsing
Toodete indekseerimine muudab e-poe siseses otsingu tõhusamaks, aidates ostjal leida sobivama toote palju kiiremini.
Filtreerimine ja sorteerimine
Standardiseeritud ja hästi struktureeritud toote-andmed võimaldavad pakkuda kliendile filtreid ja sorteerimise võimalusi, mis omakorda aitavad kiiresti leida otsitava toote. Eriti kehtib see toodete puhul, millel on suur hulk paljude väikeste erinevustega variante.
Toodete võrdlemine
Võimalus võrrelda kahe või enama toote omadusi ja eeliseid, lubab klientidel hõlpsalt teha teadlikke otsuseid. Täpseid toote-andmeid on vaja, et tagada võrdluse asjakohasus.
Tootega seotud sisu loomine
Mistahes sisu peab alati olema asjakohane – olgu tegu toote spetsifikatsiooni, funktsioonide kirjelduse või ülevaatega. Tooteandmed võimaldavad atribuutide põhjal seada reegleid kuvatava sisu peenhäälestuseks.
Personaalne ostukogemus
Näidates ostjatele nende otsigutel põhinevat personaliseeritud sisu või reklaame suureneb ostu tõenäosus ning võimalus, et e-poodi soovitatakse ka teistele.
Nägu näha, määrab tooteinfo kvaliteet suurel määral tarbijate valikuid e-kaubanduses.
Tooteinfo loomine on aga siiani suhteliselt ebaefektiivne – tarneahela iga lüli hakkab toodet kirjeldama sisuliselt nullist. Suurel hulgal topelt tööd tehakse ka juhul, kui sama toodet müüb mitu jaemüüjat – võrrelge näiteks sama elektroonikatoote kirjeldusi erinevates e-poodides.
Kus on lahendus?
Kuna tooteinfo haldamine ei ole tarnijate ega jaemüüjate põhitegevus ja kompetents, võib parima lahenduse valimine ja juurutamine olla üsna suur väljakutse.
Telema PDS (Product Data Sync) on teenus, mis võimaldab hulgimüüjatel, levitajatel või tootjatel hõlpsalt ja tõhusalt luua, salvestada ja hallata kõiki oma toote-andmeid ühes andmebaasis.
Telema PDS-i arendamist toetab Interreg programmi kaudu Euroopa Regionaalarengu Fond.